Aprilia RS 125 – modelový rok 2021

Sezóna nám sice pomalu končí, ale naše testování v redakci rozhodně ještě ne. Aktuálně jsme měli na testování nejmenší kapotovanou malorážku od Aprilie o objemu 125 ccm.

Pro rok 2021 přijíždí RS 125 s motorem připraveným na EURO 5 a v nových barvách. RSo pohání, jak název napovídá, jednoválcový motor o výkonu 11 kW (15 koní), který podává v 10 500 ot/min. Suchou hmotnost uvádí Aprilia 144 kilo.

Nebudeme se nudit technickými údaji, ty si každý může dohledat, ale pojďme rovnou k tomu, jak jezdí.

Když jsem na ni usednul poprvé a vyrazil, hned jsem si musel překalibrovat některé smysly a návyky. Je lehoučká a nádherně ovladatelná, ale 15 koní je 15 koní. Pokud chcete, aby jela, musíte ji držet pod krkem a rychle kopat kvalty. RSo nemá quickshifter, takže musíte standardně spojkovat. Chvilku jsem si na to zvykal, protože na svém Tuonu quickshifter mám, ale po pár desítkách kilometrů už to byla druhá přirozenost. Spojka má antihop, takže při podřazování to tam můžete pouštět a elektronika si s tím poradí.

Motor hezky reaguje, ale musíte ho držet v otáčkách. Pod 5 tisíc se nic moc neděje, takže otáčky, otáčky, otáčky a rychle řadit. Po městě je to zábava. Výkonu je do města dost a i nějaké to rozmyšlené předjíždění není problém. Samozřejmě nesedíte na „litru“ a vše musíte plánovat, ale když se nakalibrujete na průběh výkonu, tak je s RSem po městě opravdu sranda. Ovladatelnost je naprosto úžasná. Motorka zatáčí jen silou myšlenky a ochotně se sklápí.

A ani poloha za řídítky není nepohodlná. Obecně ergonomie celkově je povedená. I se svými 185 cm jsem se na motorku v pohodě vešel, jakkoli zalehnout moc nebylo kam. Zalehávat ale na ní stejně moc nebudete, protože víc než 120 km/h jsem z ní nedostal.

Od motorky tohoto objemu nemůžete čekat nějaké masivní zrychlení, takže si jednotlivé manévry budete víc rozmýšlet. Do města je ale její výkon dostatečný. Na dálnici bych asi nevyjížděl, ovšem městské okruhy zvládá v pohodě.

Podvozek pobral nerovnosti bez problémů, naladění je určitě víc do komfortu, což vítám. Brzdy fungovaly bez problémů. Byl na ně spoleh a i dávkování jejich účinku bylo přesné. Samozřejmě nemůžete čekat špičkové komponenty, ale pro začínající jezdce je to skvělá volba. Ta motorka nevyděsí, je hodná a poslušná. Na naučení základních návyků perfektní. A navíc dobře vypadá.

Co se vad na kráse týče, našel jsem dvě. Ta první spočívá v absenci ukazatele zařazeného převodového stupně. Jasně, není problém si za chvíli naposlouchat otáčky, aby člověk věděl, v jakém kvaltu je při jaké rychlosti, ale začátečníci, kterým je tato motorka určená, by takový ukazatel jistě ocenili. Druhá výtka pak směřuje k palivoměru. Dobrá zpráva je, že tu je (na rozdíl od mého Tuona z roku 2019, kde není). Špatná zpráva je, že moc neukazuje. Ujel jsem na motorce prvních 100 kilometrů a ani se nehnul (a to má cca 8 čárek, které mohou ubývat). „Pohnul“ se (je digitální) až při vypnutí a zapnutí motoru. Tohle by se mohlo ještě doladit.

Jinak mohu ale malé RSo jen chválit. Snadná ovladatelnost a nezáludnost ovládání z něj dělá ideální stroj pro začínající mladé jezdce. Malý, ale hravý motor je zdrojem zábavy a ve městě si ho zamilujete.

Tomáš Beran

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*