
K napsání dnešního článku mne inspiroval jeden vybržďovací incident, ke kterému došlo v Praze na Chodově v místě připojení na D1 a o kterém se psalo v článku zde: https://www.novinky.cz/clanek/krimi-kamera-zachytila-dodavku-jak-vybrzdila-kamion-v-praze-musel-okamzite-zastavit-z-rychlosti-80-km-h-40438316
V diskusi pod článkem se hned začalo spekulovat, co momentu na záznamu předcházelo a kdo co měl, mohl, směl nebo nesměl. Nejprve mám za to, že je jedno, co momentu na záznamu předcházelo, resp. nic z toho, co mu předcházelo, nemohlo a nemůže ospravedlnit jednání řidiče Mercedesu. I kdyby mu to tam řidič kamionu poslal na poslední chvíli a ohrozil ho, reakce řidiče Mercededu je neomluvitelná a neakceptovatelná v každé situaci.
Ale teď k podstatě dnešního článku.
Když už se v diskusi začalo spekulovat, co řidič kamionu udělat směl nebo nesměl, ukázalo se, že diskutující si nejsou jisti tím, co nebo jak je to v souladu s pravidly silničního provozu.
Nejprve je důležitá identifikace typu situace, protože v diskusi se míchalo přejíždění z pruhu do pruhu, připojování se a zipování.
Pokud se na dané místo podívám, docházím k závěru, že řidič kamionu byl v připojovacím pruhu. Ano, je to velmi dlouhý připojovací pruh, navíc několik set metrů zpátky má dokonce víc pruhů, ale tomu, že se jedná o připojovací a nikoli průběžný pruh napovídá vodorovné dopravní značení mezi pruhem, ve kterém byl kamion a do kterého přejížděl (přerušovaná čára V2b), která se používá právě mezi připojovacím a průběžným pruhem.
V takovém případě platí následující:
§12, odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb.
„Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.“
Při připojování tedy připojující řidič nesmí ohrozit řidiče v průběžném pruhu, ale pozor, smí ho omezit. Laicky řečeno, smí mu trochu překážet (např. přinutit k povolení plynu nebo lehkému zpomalení), ale nesmí ho přímo vystavit nebezpečí nehody nebo srážky.
Jak to bylo v tomto případě, nevím a nebudu o tom spekulovat. Ať už to bylo jakkoliv, to následné vybrždění bylo zcela přes čáru.
Tomáš Beran
Přidejte odpověď