Odstup od cyklistů 1,5m – je to k něčemu dobré?

Dnes se v článku podívám na aktuálně projednávanou změnu zákona č. 361/2000 Sb., která má výslovně uzákonit povinný boční odstup od cyklistů při jejich předjíždění 1,5m.

Nejdřív začnu tím (a možná to čtenáři nevědí), že patřím mezi vášnivé cyklisty. Auta a motorky miluju, ale kolo miluju nejméně stejně tak. Věnuju se triatlonu ve všech jeho silničních i terénních variantách, takže na kole ročně najedu 6-7 tisíc kilometrů a spousta těch kilometrů je po Praze, tj. v provozu mezi auty.

Ano, jako cyklista jsem už zažil řadu divočejších situací (těch náročnějších hlavně na silničce, protože když fouká a na silnici 1. třídy vás předjede nákladní auto a jedete na časovkářském speciálu, který je na poryvy vzduchu velmi citlivý a navíc je velmi vratký, tak to držíte vší silou, abyste neskončili v příkopu), ale nikdy by mne jako právníka a řidiče aut nenapadlo, že cokoliv ze vztahu auto-kolo vyřeší napevno stanovený boční odstup.

Tím neříkám, že není důležitá ohleduplnost, ale v tomto návrhu je zase a opět vidět, že někdo se domnívá, že právem (pravidly) dokáže regulovat slušnost a ohleduplnost. To samozřejmě nejde a toto je další ukázka toho, jak právo nemá fungovat a jak ostatně taky ani nefunguje. Přistupovat k právu tak, že na nekonečné množství reálných scénářů napasujeme jedno pravidlo, nikdy nefungovalo a fungovat nebude.

Jistě, 1,5m je krásný boční odstup, který se mi jako cyklistovi líbí, ale vzápětí si uvědomuji, že leckde postačí, když to bude 1,3 nebo 1,1 atd. To si musí řidič auta vyhodnotit v jednotlivém případě sám. Záleží na rychlosti auta a kola, místě, podmínkách. O tom řízení (nejen) auta je, že řidič neustále vyhodnocuje řadu proměnných a své chování jim přizpůsobuje, aby dostál požadavku ohleduplnosti, slušnosti a bezpečnosti. Když kolem sebe budeme popojíždět krokem v koloně, stačí centimetry a za větru mimo obec a ve vysoké rychlosti bude i ten metr a půl málo.

Tohle žádným zákonem stanovit nelze a musí to zůstat na vyhodnocení každé situace řidičem s tím, že pokud to řidič vyhodnotí špatně a cyklistu srazí, tak za to samozřejmě ponese odpovědnost.

Jako cyklista proto nevidím žádný přínos v tomto legislativním počinu. Nedomnívám se, že to jakkoli zvýší mou bezpečnost, kterou se autoři návrhu tolik zaklínají.

Tomáš Beran

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*