Aprilia nám odhaluje novinky na příští sezonu a mezi prvními je nové cestovní enduro střední kategorie.
Po velmi populární dvojici modelů RS 660 a Tuono 660, určených ke sportovní jízdě po asfaltu, přichází skutečný off-roadový bike. Nese jméno, které Aprilia představila v roce 1985 a následně se stalo legendou – jméno, které jednoznačně vyjadřuje, o jaký motocykl se jedná.
Díky tak významné historii označení Tuareg vyjadřuje unikátní kombinaci hodnot: záruku špičkových jízdních vlastností, výkonu a zábavy. Tuareg 660, off-roadový motocykl par excellence, je výjimečný také na silnici, a dokonce i na těch nejdelších a nejvíce dobrodružných expedicích.
Je stvořen k tomu, aby doprovázel ty, kdo hledají svobodu – klíčovou hodnotu v kultuře národa Tuaregů, který se ztotožňuje se jménem „imohag“, což v překladu znamená „svobodný muž“. Uznávat dar svobody je pro Tuaregy skutečným posláním.
Podvozková architektura značky Aprilia platila ve světě vždy na špičku díky svojí dokonalé funkčnosti při sportovní jízdě a obzvlášť pro svou unikátní a nezaměnitelnou odezvu od předního kola, kterou nabízí ve všech modelech. Za tím vším stojí designérská a konstruktérská škola, vycházející přímo ze zkušeností týmu Aprilia Racing, které dovedly značku k 54 světovým titulům. Podvozková architektura modelu Tuareg 660, stejně jako u jeho silničních sourozenců, chce přepsat pravidla své kategorie na asfaltu i v terénu. Vše je samozřejmě naprosto odlišné od modelů RS a Tuono, protože Tuareg je konstruován na těžkou práci – konkrétně na jízdu v náročném terénu, a navíc s velkou zátěží.
Rám má novou konstrukci z vysoce odolných ocelových trubek a plochých odlitků; podsedlový rám je přivařen, aby opravdu bytelná konstrukce byla schopná zvládnout zatížení až 210 kg a uvézt veškerá zavazadla v kufrech i spolujezdce. Pevnost konstrukce dále zajišťuje šest upevňovacích bodů, kterými je rám připevněn k motoru (oproti třem u RS 660 a dvěma u modelu Tuono 660), který už tím pádem neslouží jako nosný prvek (jako u modelů RS 660 a Tuono 660), ale jako zatěžovaný prvek. Jeho poloha byla také otočena zhruba o 10° směrem dozadu v porovnání se silničními modely. Válce jsou díky tomu umístěny víc svisle, což usnadňuje otáčení motocyklu ve svislé ose a podporuje obratnost v utažených zatáčkách.
Čep dvojité hliníkové kyvné vidlice, která je výrazně prodloužená kvůli maximalizaci trakce, prochází rámem i motorem. Se zadním tlumičem je propojena přes progresivní přepákování. Systém odpružení značky Kayaba s extrémně dlouhými zdvihy (240 mm) má nastavitelný hydraulický odskok útlumu a kompresi, stejně jako předpětí pružin (u zadního tlumiče pomocí praktického hydraulického otočného ovladače). Setup, pro který se Aprilia rozhodla, je ideální pro přejetí jakékoli překážky při jízdě v náročném terénu a zároveň co nejpohodlnější při jízdě po silnici. Palivová nádrž je dalším prvkem, který jasně definuje čistotu designu modelu Tuareg 660. I přes svůj velký, 18litrový objem, je extrémně štíhlá v oblasti, kde s ní přichází do kontaktu nohy jezdce, a je plně chráněná rámem, takže nepotřebuje žádnou další ochranu. Její vertikální tvar zajišťuje, že palivo zůstává neustále blízko těžiště motocyklu a neovlivňuje jízdní dynamiku ani tím, jak se mění množství v nádrži, ani tím, jak se přelévá například při sjíždění prudkých sjezdů. Palivová rezerva je umístěna pod sedlem. Z toho plynou dvě výhody: centralizace hmoty a možnost využít objem nádrže do poslední kapky. Volba rozměrů bezdušových pneumatik na hliníkových ráfcích potvrzuje off-roadové zaměření modelu Tuareg 660: přední ráfek má velikost 2.5 x 21”; zadní pak 4.5 x 18”. Na obou jsou obuty pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR v rozměrech 90/90 a 150/70. Brzdový systém Brembo spoléhá na pár 300mm kotoučů s dvoupístkovými třmeny vpředu a jeden kotouč o průměru 260 mm s plovoucím jednopístkovým třmenem vzadu.
Charakter a výkon 80koňového dvouválce Aprilia
Ultra moderní dvouválcový motor kubatury 660 cm3, základ nové rodiny Aprilia, byl navržen pro celou řadu motocyklů, určených k různým účelům: proto byla všestrannost jedním z hlavních konstruktérských cílů, spolu s vysokým výkonem a nízkou hmotností. A proto mimo jiné také padla volba na předkloněný dvouválec, extrémně kompaktní motor převzatý z přední části vidlicového čtyřválce 1100 cm3, ze kterého tento agregát přebírá koncepci i rozměry a pochopitelně splňuje normu Euro 5. Tato konfigurace vyniká kompaktními rozměry a nízkou hmotností; motor, který je menší na výšku i na délku dává větší prostor designérům jak s ohledem na nezbytné periferie, jako je sací a výfukový systém, tak s ohledem na architekturu podvozku, protože perfektně pasuje do různých konstrukcí rámu.
Konstrukce s válci nakloněnými dopředu dává jezdci více komfortu díky lepšímu odvádění tepla a konstruktérům zase větší volnost ve využití prostoru. Kromě toho má tato architektura za výsledek lepší chlazení, částečně také díky inovativnímu systému dvojitých kapotáží, který používají všechny modely Aprilia 660, a jehož cílem je urychlit proudění vzduchu skrz motocykl. Dlouhé výfukové trubky byly navrženy se stejným cílem, a proto jsou vedeny bokem motoru – což zvyšuje světlou výšku a usnadňuje údržbu.
Nový dvouválec Aprilia je výsledkem zkušeností, získaných u ultra výkonného motoru Aprilie RSV4; a proto využívá výhod extrémně výkonné a osvědčené konfigurace: hlava válců, spalovací prostor, kanály, válce a písty jsou převzaté z V4. Vrtání 81 mm je stejné, jako u V4, zatímco zdvih má hodnotu 63,9 mm. Rozhodnutí převzít technologie z V4 je zárukou výjimečného výkonu, zvlášť když vezmeme v potaz rychlost vysokozdvihového pístu vzhledem ke zdvihovému objemu. Všechny motorové komponenty, včetně odlitků a výkovků, byly samozřejmě zkonstruovány a vyvinuty speciálně pro modely 660.
Výkon motoru dosahuje vyšších hodnot, než u motorů vyšší kubatury: maximální výkon činí 80 koní v 9250 otáčkách, nejvyššího točivého momentu 70 Nm motor dosahuje ve výrazně nižších otáčkách, než u modelu RS 660 (6 500 ot. vs. 8500 ot. u RS 660), přičemž 75 % točivého momentu je k dispozici od 3000 otáček a 85 % ve 4500 otáčkách. Systém vstřikování charakterizují 48mm vstřikovací tělesa s různými délkami sacích hrdel kvůli optimální distribuci proudění vzduchu ve vysokých a středních rychlostech.
Aprilia Tuareg 660 – Technické údaje
Typ motoru | Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec Aprilia se sklonem válců dopředu, DOHC s tichým rozvodovým řetězem na pravé straně, čtyři ventily na válec. |
Vrtání a zdvih | 81 x 63,93 mm |
Zdvihový objem | 659 cm3 |
Kompresní poměr | 13,5:1 |
Maximální výkon na klikové hřídeli | 80 k (58,8 kW) při 9250 ot. za min |
Maximální točivý moment na klikové hřídeli | 70 Nm (7,3 kgm) při 6500 ot. za min |
Palivový systém | Airbox s předním nasáváním. 2 vstřikovací tělesa Æ 48 mm, Ride-by-wire |
Zapalování | Elektrické |
Mazání | Olejová vana |
Převodovka | 6 rychlostí. Obousměrné rychlořazení Aprilia Quick Shift (AQS) v nabídce příslušenství |
Spojka | Více lamelová v olejové lázni, antihopping |
Sekundární převod | Řetězem, převodový poměr 15/42 |
Elektronika | Paket APRC Suite zahrnující ATC (kontrola trakce), AEB (brzdný účinek motoru) AEM (palivové mapy), ACC (tempomat) 4 jízdní režimy (Urban, Explore, Offroad, Individual) |
Rám | Z ocelových trubek s vestavěnými zpevňujícími hliníkovými prvky, které spojují rám s motorem |
Přední odpružení | Plně nastavitelná převrácená vidlice Kayaba Æ 43 mm. Zdvih kola 240 mm |
Zadní odpružení | Hliníková kyvná vidlice. Progresivní přepákování. Plně nastavitelný tlumič Kayaba. Zdvih kola: 240 mm |
Přední brzda Zadní brzda | Dvojitá kotoučová 300 mm Třmeny Brembo se 4 protilehlými pístky Æ 30/32 mm. Axiální pumpa a oplétané brzdové hadice |
Kotoučová 260 mm; jednopístkový plovoucí třmen Brembo Æ 34 mm. Hlavní brzdový válec s oddělenou nádobkou a oplétané brzdové hadice. | |
ABS | Více mapové ABS |
Kola | Vyplétané ráfky s hliníkovými středy. Přední: 2.15”21” Zadní: 4.25”X18” |
Pneumatiky | Bezdušové, přední: 90/90-21 zadní: 150/70 R 18 |
Rozměry | Rozvor: 1525 mm Délka: 2220 mm Šířka: 965 mm Výška sedla: 860 mm Úhel hlavy řízení: 26,7° Závlek předního kola: 113,3 mm |
Hmotnost | 204 kg pohotovostní (187 kg suchá) |
Emisní norma | Euro 5 |
Spotřeba | 4,0 l/100 km |
Emise CO2 | 99 g/km |
Objem nádrže | 18 l (3 l rezerva) |
Barevná provedení | Indaco Tagelmust, Martian Red, Acid Gold |
Už se těšíme, až se na jaře svezeme.
Tomáš Beran
Přidejte odpověď