Vespa Primavera S 125

V redakci nám aktuálně „přistála“ neskutečná italská krasavice – městský skútr Vespa Primavera S 125 v nádherně syté červené barvě s příznačným názvem „rosso profondo“. Už když jsem si jí přebíral, přemýšlel jsem nad tím, jestli vlastně není škoda na ní jezdit, protože designem by se hodila spíš do obýváku na vyhrazené místo k obdivování.

Než jsem na ní sednul, mlsně jsem ji obcházel ze všech stran a jenom se kochal. Červený lak je výrazný a neodbytně poutá pozornost. Každý se po ní ohlédne a všichni by ji chtěli. I moje desetiletá dcera a sedmnáctiletá neteř sedly společně k počítači a začaly hledat a zjišťovat, kolik stojí a kde se dá koupit. Je opravdu nádherná a jen potvrzuje standardní pravidlo o tom, že Italové design jednoznačně umí.

Po nasednutí vás přivítá velmi přehledný digitální displej, který ale současně zachovává analogový rychloměr s „ručičkou“ a poskytuje všechny informace, které jsem potřeboval (stav nádrže, čas a najeté kilometry). Ani jednou, se přiznám, jsem neměl potřebu na zobrazení cokoliv měnit. Jeho standardní rozvržení bylo prostě perfektní a poskytovalo mi všechny informace, které jsem potřeboval.

Skútr pohání, jak název napovídá, benzínový jednoválec o objemu 125 ccm. Výkon je 8 kW, točivý moment 10,4 Nm v 6 000 ot/min., váha lehounkých 130 kilo a pohon, jak je u skútru zvykem, přes variátor.

Co se dynamiky týče, je Primavera klasickým městským skútrem, jehož doménou jsou rychlé „odpaly“ ze semaforů někam k hranici 60 km/h a pak už rychlost přibývá pozvolněji. Na dlouhé cesty to s ohledem na výkon nebude a i např. na Jižní spojce už musí člověk víc plánovat. To ale nejsou typická místa, kam byste tuto Vespu vzali.

Nejlépe a skvěle se cítí v městském provozu (širšího) centra, protože jeho 12palcová kola poskytují lehkonohou mrštnost a možnost okamžité změny směry. Široký rejd si pak vysloveně zamilujete. „Pohazovat“ se dá s Vespou v městském provozu s naprostou lehkostí. Reakce na plyn je nezáludná a lineární. Samozřejmě dlažba a koleje v metropoli nejsou to pravé pro malá kola, která přenáší rázy s větší silou. Inu, v Itálii jsou asi lepší silnice. Toto je určitá daň za malá kola; na druhou stranu mrštnost, s jakou lze Vespu ovládat, to vynahradí. S chutí se budete proplétat provozem a auta nechávat daleko za sebou. Jediné, co bych změnil, jsou zrcátka. Vidět v nich je krásně, ale jsou moc široká, což někdy znamená menší „průchodnost“ kolonou aut.

Znovu se ale vrátím k designu. Ve městě budete vždy středem pozornosti. Každému se líbí, každý se za ní otočí. Je to čistokrevná stylovka. Tato krásná červená barva nepochybně přispívá i k bezpečnosti, protože takto vás sotva někdo přehlédne.

Co se spotřeby týče, ta nestojí za řeč. Nádrž je na 8 litrů, spotřeba se udává 2,2l/100 km, ale přišlo mi, že z nádrže benzín skoro neubývá.

A pak je tu cena. Ano, za tuhle krásku si připlatíte, a to cca 125 000,- Kč. Není to málo, japonská konkurence (Honda PCX, Yamaha NMAX) se dá samozřejmě sehnat o dost levněji, ale japonské skútry nemají ani zdaleka tolik charismatu jako Vespa. Na ty se do garáže ze záliby asi koukat chodit nebudete.

Tomáš Beran

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*