V den převzetí motorky lilo jako z konve, ale přece kvůli dešti neodložím převzetí nové motorky, na kterou jsem se tolik těšil. Prodejce mne varoval, ať na těch nových gumách v dešti nikam nejezdím a přijdu druhý den, ale já se tak těšil.
První dojem byl, že je motorka velmi citlivá na plyn, a to hlavně pod 3500 otáček. Jakmile jsem povolil plyn, strašně to začalo brzdit motorem. Za celou cestu ze showroomu jsem snad nepoužil ani jednou brzdu. Takže první dojmy byly takové smíšené s ohledem na ucukanost projevu.
Duka jsem si koupil jako svou první motorku, když jsem se po 20ti letech ježdění autem rozhodl, že už mě fakt nebaví postávat po Praze v kolonách v autě. Rok jsem jezdil na skútru (Honda PCX 125), ale skútr přestal brzo stačit a chtěl jsem motorku. Udělal jsem si řidičák (nové testy v autoškole s cviky na cvičišti nakonec nebyly tak těžké, jak se na první pohled zdálo) a vybíral motorku.
Maje na paměti určité „zápasení“ s těžkou Suzuki GSX 650F, se kterou jsem jezdil v autoškole, hledal jsem něco hlavně velmi lehkého a maximálně ovladatelného a obratného do městského provozu, co by nahradilo skútra. Šel jsem tedy hlavně po hmotnosti a ovladatelnosti. Do nejužšího výběru se dostaly nakonec tři motorky: KTM DUKE 390, DUKE 690 a Yamaha MT-07. Nakonec jsem vzal menšího Duka, protože jsem si říkal, že začnu od píky a klidně motorku za rok vyměním, jakmile něco najezdím a získám zkušenosti.
Menšího a lehčího Duka jsem vybral i proto, že jsem hledal v prvé řadě nějakou náhradu za skútr, protože 99% kilometrů jezdím po městě, takže ovladatelnost byla na prvním místě a vzdor autoškole jsem se na velkou motorku ještě necítil.
A musím říct, že malý Duke očekávané splnil. Připadá mi jako kolo, akorát s motorem a navíc ještě ovladatelnější než předchozí skútr. Motorka je fakt lehoučká (150 kilo plně natankovaná) a nádherně ovladatelná.
Motor je jednoválec s objemem 373 ccm a dává nějakých 44 koní. Do města naprostá paráda. Lehce se vytáčí, kvalty jsou krátké a sil má dost, jakkoli je třeba ho držet v otáčkách. Pod 3 000 otáček to vysloveně nesnáší (hodně cuká), mezi 3 – 6 tisíci jede přijatelně, ale až od šesti do 9 tisíc tahá tak, aby pobavil. Kvalty jsou ovšem opravdu krátké, takže je potřeba pořád řadit. Ale pořád. Pokud chce člověk trochu jet, neustále řadí. Kdykoliv jsem sednul v rámci testování na jakoukoliv jinou motorku (Duke 690, Yamaha MT 07, BMW S 1000 R(R), Aprilia Tuono V1100 RR), hned jsem si uvědomil, jak jsou kvalty v Dukovi krátké. U silnější motorky tam člověk dá jeden kvalt a jede, tady je nutné neustále řadit.
Pokud ale chcete, aby motorka jela, potřebuje otáčky. Ve spodní části spektra je to spíš na lehké pojíždění, ale na předjetí je opravdu potřeba si podřadit (nejméně na 6 tisíc), jinak je projev motoru línější (dole se rozmotává pomalu). Výhodou je, že nevyděsí. Dole se chová „slušně“ a nepřekvapí nějakým nečekaným zátahem. Na zadní kolo jsem motorku nedostal ani při plném plynu (je na to nutné přispojkovat). Za dvojku nebo trojku je možné naplno vzít a přední kolo se ani nehne. Po městě je to výkonově dostačující. Pokud chce člověk blbnout, stačí držet Duka nahoře v otáčkách a tam už tahá hezky.
Do města výkon motoru tedy stačí, mimo město už je ovšem cítit, že by to chtělo víc. Při předjíždění mimo město si člověk trochu musí vybírat a nedá se předjíždět všude a vždycky. Ve městě si ale na nedostatek výkonu stěžovat nebudete.
Na dálnici už to taková hitparáda není. Duke není zrovna velká motorka, takže se na něm nedá moc schovat. Mám sice příplatkové plexi, ale od 140ti už na motorce dost fouká a i když si lehnu na nádrž (a že to při mých 185 cm moc nejde), tak kolem 150ti už je vítr obtížně snesitelný.
Když už jsem u té velikosti, když jsem motorku vybíral, tak jsem četl stesky majitelů, že je moc malá. Já mám 185 cm a nemám problém se na ni vejít. Jistě, zalehnout na ní nejde, ale že bych měl pocit, že se na ni nevejdu, to ne. Stupačky jsou v příjemné pozici (spíš výš a nohy jsou tedy trochu víc zalomené), ale pozice mi to přijde dostatečně pohodlná, resp. mne z posezu nic nebolí. Sedlo by mohlo být měkčí, ale protože nejezdím delší vzdálenosti, tak jsem o příplatkovém komfortnějším neuvažoval.
Co se podvozku týče, tak maximální spokojenost. Motorka není přehnaně tvrdá, ale přitom vcelku dobře pohlcuje terénní nerovnosti. Ani jízda po dlažbě naší metropole nepředstavuje hned přelomená záda. Samozřejmě nízká váha se podepisuje na lehkém „poskakování“, ale v zatáčkách podvozek od WP funguje dobře. Nikdy jsem neměl pocit, že by mne zrazoval nebo se choval nepředvídatelně.
Brzdy jsou obstojné, jakkoli by mohly mít lepší nástup a účinek. ABS funguje jen v krajních případech a hlavně se dá vypnout.
Instalované doplňky:
Výfuk Akrapovic včetně svodu a bez katu. Výfuk přidal pěkně na zvuku a na zjemnění reakce na plyn. Sice to pořád brzdí dost motorem a dole je to ucukané, ale přece jen o něco méně než v sériovém nastavení. Zkoušel jsem i vyndat tlumivku, ale nedalo se to. Zvuk sice parádní, ale po pár kilometrech mi z toho brněla hlava – příliš dunivý a bručivý tón se nedá dlouho poslouchat.
DNA vložka vzduchového filtru. Opět pocitově obrousila hrany ucukaného projevu.
Z dalších doplňků jsem instaloval nastavitelné páčky brzdy a spojky v rámci KTM Power Parts a k nim i řadičku a páčku zadní brzdy. Na podzim k nim přibyly vyhřívané rukojeti (parádní věc) a blástry na řídítka. Jak už bylo zmíněno, mám tam i vyšší plexi. Před zimou teď přijdou ještě padáky.
Pro koho je moto nejvhodnější:
Motorku bych určitě doporučil pro začátečníky, protože motorka je nezáludná a lehce ovladatelná. Zvyknout se ale je nutné na polohy plynu, protože přechody nejsou úplně sametové a při zavřeném plynu motor silně brzdí. Určitě ale počítejte s tím, že časem vám výkon nebude stačit (zvlášť mimo obec) a budete se poohlížet po něčem silnějším.
Tomáš Beran
Čekám na převzetí i ročníkově stejného DUKA. Po KAWÉ ER-5 a Yamaze ybr 250. Věřím, že budu mít opdobnou zkušenost jako autor recenze……
My byli s malým Dukem velmi spokojeni, tak ať slouží.