Železniční přejezdy a pravidla na nich – část. I.

Protože nemine delší doba, abychom neslyšeli o srážce auta na přejezdu s vlakem, podívám se ve dvou navazujících článcích na hlavní pravidla silničního provozu související s železničními přejezdy.

  1. Definice

Bez většího překvapení definuje zákon o provozu na pozemních komunikacích železniční přejezd jako úrovňové křížení silnice a dráhy.

2. Zákaz vjezdu na přejezd

Řidič nesmí vjet na přejezd v případě, kdy:

  1. blikají červená zabezpečovací světla
  2. zvoní nebo cinká zvukové zabezpečovací zařízení
  3. nejsou závory nahoře (vjet nesmí, ani když jdou nahoru nebo když jdou dolů
  4. je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak, ledaže bliká bílé světlo
  5. zákaz vjezdu signalizuje zaměstnanec dráhy
  6. nelze bezpečně projet (např. proto, že za přejezdem stojí auto a není tam volno.

Pozor, to, že se se zdvihají nebo jsou závory už nahoře, ale pořád blikají červená světla, znamená, že stále na přejezd nelze vjet.

3. Rychlost jízdy

Obecné pravidlo stanoví, že ve vzdálenosti kratší než 50 m před přejezdem a na něm se smí jet 30 km/h.

50 km/h se smí jet, jen pokud bliká bílé světlo.

4. Zastavení před přejezdem

Před přejezdem není nutné zastavit, ledaže:

  • je před ním umístěna značka „Stůj, dej přednost v jízdě“, tzv. STOPka
  • nebo to vyžadují špatné přehledové poměry přejezdu.

5. Co se na přejezdu dělat nesmí

Na přejezdu a v jeho těsné blízkosti se nesmí:

  • předjíždět
  • otáčet
  • couvat a
  • zastavit a stát.

6. Co dělat při zastavení před přejezdem

  • motor není nutné vypnout
  • je nutné vypnout všecha světla, včetně potkávacích, pokud by jimi mohly být oslněni řidiči vozidla v protisměru.
  • Příště se podíváme na sankce za případná porušení shora uvedených pravidel.

    Tomáš Beran

    Buďte první, kdo vloží komentář

    Přidejte odpověď

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


    *