V některých obcích se začalo využívat semaforu s červeným signálem „Stůj“ v případě, kdy vozidlo překročí určitou rychlost. Dovolují takové použití vůbec pravidla silničního provozu?
Opakovaně jsem byl v Právní poradně dotazován na shora uvedený případ, kdy v některých obcích nainstalovali měřící zařízení, které je propojeno se semaforem, který sepne na červené světlo „Stůj“ pokaždé, když řidič blížící se k tomuto semaforu překročí nejvyšší dovolenou rychlost. A protože se semafory standardně používají pro řízení provozu v křižovatkách, měli nebo mají někteří čtenáři pochybnosti o tom, jestli je toto využití semaforů přípustné.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích k tomu uvádí následující:
Podle §65 odst. 1 platí:
„Světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály se řídí provoz na pozemních komunikacích nebo se jimi upozorňuje na nutnost dbát zvýšené opatrnosti.„
Podle §4, písm. c) platí:
„Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.“
Podle § 70 platí:
„(2) Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče
a) signál s červeným světlem „Stůj!“ povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením…
(3) Při řízení provozu mimo křižovatku, například před přechodem pro chodce nebo před nepřehledným místem, platí obdobně odstavec 2.“
Podle § 78 odst. 2 platí:
„Dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace se smějí užívat jen v takovém rozsahu a takovým způsobem, jak to nezbytně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nebo jiný důležitý veřejný zájem.“
Jak vyplývá ze shora uvedených ustanoveních, zejména §70, předjímá zákon o provozu na pozemních komunikacích využívání semaforů i mimo křižovatky, tj. lze je využít i mimo řízení provozu na křižovatkách. Pokud tedy obec nebo kraj (podle typu komunikace) a po projednání s Policií ČR rozhodne o umístění a využití semaforu tímto způsobem, nejedná se o postup v rozporu se zákonem.
Přesto by úřady měly dbát na výše uvedené principy a umisťovat takové semafory jen tam, kde to skutečně a odůvodněně vyžaduje bezpečnost silničního provozu (to samozřejmě platí i pro dopravní značky).
Tomáš Beran
Přidejte odpověď