Santa Claus v elektrickém Audi, co se řídí samo

K napsání dnešního blogu mne inspirovala vánoční reklama od Audi na jejich koncept „Grandsphere“ – ke shlédnutí zde – https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=HsHhbUA13rM

Obsahem je, jak vidno, nahrazení Santových saní se soby samořídící elektrikou, co má dojet z Oslo do Kodaně s tím, že tohle je budoucnost.

To, o čem chci psát, je, že tohle žádná budoucnost není a nebude. Že je to jen vysněná fantazie frikulínů na marketingovém oddělení, která naprosto ignoruje realitu.

Řeč pak nebude ani tak o tom, že předmětný koncept je elektro-plečka, která nikdy na jeden zátah včas z Oslo do Kodaně nedojede, protože mu nejpozději po 300-400 kilometrech dojde baterka a pokud si nebude chtít majitel ničit baterku rychlo-dobíjením, doveze dárky až další den, protože stráví půl dne dobíjením, ale co mne nejvíc rozesmálo a kde čeká frikulíny největší srážka s realitou, je to samořízení.

Už jen ta absurdní představa, že by se auto dokázalo samo udržet na zasněžené silnici, kde kamery nemají podle čeho poznat, kde je krajnice, je zcela mimo realitu. Mám ve svém autě hlídání jízdního pruhu a upřímně, člověk musí neustále ten systém hlídat, aby to někam neposlal. Je to prostě jen hloupý počítač, co se řídí podle čar na zemi a zmátnout ho dokáže cokoliv. Klidně by z dálnice odbočil na benzínku a když někde silničářům ukápla barva, kličkuje mezi pruhy. Tyto systémy jsou tak nedokonalé, že je mnohem větší stres je hlídat a používat než řídit sám. V zimě je jeho použití úplně nemožné, protože nemá oči a neví, kde je silnice.

A nikdy mít oči nebude, takže žádné auto se na zasněžené silnici neudrží. Buď by systém vyplo nebo skončilo hned v prvním příkopu. Takové podmínky budou vždy vyžadovat řidiče a navíc zkušeného řidiče, protože jízda v zimě je určitě náročnější na pozornost a hlavně na plynulost řízení, o čemž si současné samočinné systémy řízení mohou nechat jen zdát.

Nicméně, bez ohledu na to, jestli zima je nebo není, v našich podmínkách nikdy sama auta jezdit nebudou, protože nemůžou. A troufnu si tvrdit, že ani nikde v Evropě. Všechno je to jen marketing, který zastírá jednu podstatnou skutečnost – za provoz auta odpovídá v každém případě jeho řidič a také jeho vlastník (provozovatel). Nikdy se řidič ani vlastník této své odpovědnosti nezprostí, takže jediný rozdíl bude v tom, kdo si dovolí jak moc riskovat.

Automobilky si dají pečlivý pozor, aby neopomenuly se odpovědnosti zprostit odkazem na to, že za řízení je ve finále vždy odpovědný řidič a že se jedná jen o systémy asistenční, nikoli autonomní. A žádný řidič se nikdy nezprostí odpovědnosti tím, že si myslel, že „auto samo něco“. Prvního, koho taková hloupost napadne v rámci obhajoby u soudu, to pěkně zpátky sekne, protože tím jen potvrdí porušení povinnosti věnovat se řízení.

Takže, Santo, vrátil bych se radši k saním a sobům. Mýtické samořídící elektriky, co ujede na jeden zátah 500 kilometrů, se stejně nikdy nedočkáš. A díky Bohu za to.

Tomáš Beran

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*