BMW M3/M4 (G80/G82) – novinka 2020/2021

Dnes BMW představilo veřejnosti dlouho očekávanou novou M3 a M4 s interním označením G80 a G82.

Nová generace byla dlouho očekávaná a BMW nás dlouho „natahovalo“ ohledně toho, jaký design a technika nás čeká. A protože už před dvěma lety začaly prosakovat informace o revolučním designu, a to zejména přední části, docházelo k postupným únikům, odhalením a spekulacím nad nimi, jak bude M3 a M4 vlastně vypadat.

Dlouho fanoušci nevěřili tomu, že M3/M4 opravdu dostane takto designově revoluční předek – a je to opravdu velká změna. Určitou ochutnávkou byl design nové generace 4 a protože M3 a M4 sdílí předek se čtyřkovou řadou (resp. dřív s řadou 3 kupé), dostala nová Mka také nový předek. Je sice o něco jiný než u řady 4, ale současně naprosto odlišný od řady 3.

Design nové M3 a M4 bude fanoušky asi ještě hodně dlouho rozdělovat. Však jen vzpomeňme na design BMW od Chrise Bangla, který zejména u řady E60 (řada 5), E63 (řada 6) a E65 (řada 7) vyvolává kontroverze dodnes.

Za mne osobně, M3 se mi líbí víc než M4 a také záleží na barvě. Ovšem M3 v Isle of Man Green – ta je úžasná. Správně agresivní, perfektní proporce.

Ale dost o designu, na který si udělá názor každý sám, a pojďme k technice.

Nejdůležitější věc na autě je samozřejmě motor. M3/M4 pohání třílitrový benzínový šestiválec se dvěma turby s interním označením S58, který se už velmi dobře předvedl v X3M a X4M. Výkon BMW uvádí 480 koní v základní verzi a 510 v Competition verzi, ale samozřejmě dobře víme, že BMW svá čísla podhodnocuje a z měření X3M na brzdě víme, že Competition verze má někde mezi 530-550 koňmi. To je na třílitrový šestiválec slušná porce. Maximální točivý moment je pak 550 Nm v 2 650 otáčkách v základní verzi a 650 Nm ve 2750 otáčkách u Competition.

Z nuly na sto Comp. verze dosprintuje za 3,9s, základní verze za 4,2. Nutno vzít do úvahy, že se jedná o zadokolky. Čtyřkolka dorazí příští rok a určitě několik desetinek z času ukrojí.

Průměrnou kombinovanou spotřebu BMW uvádí 10,2 – 10,8, čemuž by se dalo i věřit. Nově už spotřeba není uváděna nesmyslnou metodikou jako dříve, takže oficiální údaje výrobce už se realitě blíží víc.

Jak je výše uvedeno, zatím byly uvedeny jen verze s pohonem zadních kol, čtyřkolka přijde v roce 2021 a o další rok později i kombík.

Co se převodovky týče, tak základní verzi je stále ještě možno objednat s manuálem. Competition pak jen s osmistupňovým automatem. Čtyřkolky budou určitě jen automat a patrně jen Competition verze, ale to se uvidí příští rok.

Ceny začínají podle aktuálního konfigurátoru na 2 233 400 Kč pro základní verzi a na 2 340 000 Kč pro Competition verzi.

Určitě se moc těším, až se budeme moci s novou M3/M4 povozit a zjistit, jestli si podržela svoje sportovní geny.

To mne na závěr dostává k jednomu negativu nové M3/M4 a tou je hmotnost. Minulá generace F80/F82 vážila (i s řidičem dle metodiky EU a ve verzi s manuálem) 1572 kg, resp. 1595 kg pro M3. Nová generace váží 1780 kg (M3) a 1775 kg (M4), což je 2 metráky mezigeneračně navíc a to je hodně. Sliboval jsem si, jak by mohla M3/M4 proti minulé generaci zhubnout, ale že přibere 200 kilo, to asi nikdo nečekal.