Piaggio 1 Active – šumění větru

Letošní testování motorek začínáme pro nás v redakci trochu netradičně, a to elektrickým skútrem od Piaggia. Pro nás je to první motorka/skútr bez spalovacího motoru a s o to větší zvědavostí jsme se na něj těšili.

Piaggio 1 Active je drobný elektrický skútr, který má konkurovat svým spalovacím bratrancům, kteří mají objem 50 kubíků (např. donedávna prodávané Aprilii SR 50 R).

Tomu odpovídá výbava a dynamické parametry. Elektromotor má výkon 2 kW, což je srovnatelná hodnota jako u spalovacích motorů nejnižší kubatury. Piaggio slibuje dojezd u této verze až 85 km v režimu ECO (v něm je rychlost omezena na 30 km/h) a až 66 km v režimu Sport (maximálka 60 km/h). Baterie je vyjímatelná a odnositelná domů, kde si ji můžete nabít přes dodávanou nabíječku ze zásuvky.

Jak jezdí?

Jak výkonové paramatry shora napovídají, nemůžete čekat trhání asfaltu. Skútr je určen pouze pro městský provoz, a to zejména pro ta nejucpanější místa, kde vyniknou jeho kompaktní rozměry a snadná ovladatelnost. Prokličkovat se kolonou je s jeho rozměry lahůdka. Na světlech za to naplno vezmete a rozjedete se tak, že nikoho zdržovat (ledaže chce závodit) nebudete. Nečekejte odpich 125, ale pořád to stačí na to, abyste nezdržovali. Samozřejmě plyn budete drtit pořád naplno a za chvilku tam máte maximálku 60 km/h (na režim ECO jezdit nedoporučujeme, protože maximálka 30 km/h je prostě moc malá). Naučíte se ho nepovolovat nikdy, ani v zatáčkách, protože 2 kW jsou 2 kW.

Těch 60 km/h ve městě ale stačí na to, abyste ho hladce projeli a splynuli s provozem. Jen nesmí přijít kopec. Tady už zjistíte, že výkonu dost není. Rychlost padá a padá a auta za vámi začnou mít choutky vás předjet. Ideální je tento skútr do rovinatého města; kopce mu moc nesvědčí, protože v prudším těch 50 km/h neudrží. V tom se ale neliší od svých spalovacích sourozenců, vyšší výkon se prostě vždycky hodí. Po rovině ale jede slušně a když to chvíli podržíte, dostanete se i lehce přes 60 km/h.

Dvousečnou vlastností je tichounký chod tohoto kolibříka. Skútr přede tiše, což ocení sousedé v garáži nebo v obytných zónách. Mohli byste s ním vyrazit do lesa a divoká zvěř by o vás nevěděla. To má ale svou nevýhodu v tom, že o vás neví řidiči aut a chodci. Na to musíte dávat pozor, protože se pohybuje tak neslyšně, že vás někdo může přehlédnout (a přeslechnout).

Kolik to doopravdy ujede?

Na jedno nabití jsme ujeli v režimu Sport 50 km. A pak 6 hodin nabíjíte ze zásuvky. Je jasné, že na každodenní hltání kilometrů to není, ale jedete-li ze širšího centra do centra nebo to máte do deseti kilometrů do práce tam a zpátky, budete nabíjet jednou týdně, což se jeví jako ideální. Poměr doby nabíjení a doby jízdy zatím pro elektroskútry nevychází moc dobře (když vezmu, že na 7litrovou nádrž 50 ccm skútra ujedu klidně 400 kilometrů a tankuju 5 minut, tak je jasné, že tady ještě musí elektroskútry zapracovat na zvýšení dojezdu a zkrácení doby nabíjení).

Tento segment je v tomto ohledu zjevně v začátcích a čeká ho nebo by měl čekat intenzivní vývoj tak, aby se elektroskútry přiblížily těm benzínovým.

Výbava:

Co se výbavy týče, stojí za zmínku to, že „jednička“ má tři režimy: ECO, Sport a Reverse. ECO, jak název napovídá šetří baterii a prodlužuje dojezd, ovšem za cenu omezení maximální rychlosti na 30 km/h, což je ve víru velkoměsta už docela málo. Sport bych označil za standardní režim, kde jede skútr naplno. Reverse je, jak název napovídá, zpátečka, kterou bych označil za luxus. Skútr je tak lehoučký a má tak nízko sedlo, že se s ním odkudkoliv pozadu „vystrkat“ je snadná záležitost.

Veškeré informace dostáváte na barevném TFT displeji, kde je vše, co potřebujete vědět, včetně aktuálního stavu baterie a dojezdu. Ovládací prvky jsou přehledné a vše je snadno pochopitelné a srozumitelné. K ovládání jsme neměli žádné připomínky.

Pod sedlem je standardní prostor pro helmu, případně pro nabíječku (není velká). Těžká je ale baterie. Naštěstí má madlo, za které se dobře nosí.

Moc pochválit musíme brzdy. Rychlý nástup, perfektní zákus, takže výsledkem je velmi dobrý pocit z nich.

Cena a cílový trh

Tak jako u každé motorky je nutné si říct, k čemu má sloužit. Pokud jezdíte krátké trasy po městě, chcete něco mrštného a ovladatelného a současně vás oslovuje tento typ pohonu, neuděláte chybu, když si ho pořídíte. S tím souvisí i cena. 110 000,- Kč není za tohoto drobka zrovna málo. Za tuto cenu už jsou našlapané benzínové 125ky a 150ky, které dynamikou 2 kW skútřík zašlapou do země. Je jasné, že tady se platí za novou technologii, takže je na každém, aby si zvážil, čemu dá přednost.

Dynamicky je tento skútr na úrovni spalovacích motorů v kubatuře 50 ccm. Jeho nevýhodou je jen krátký dojezd a dlouhá doba nabíjení. Pokud ale souzníte s ideou nulových lokálních emisí a chcete něco lehce ovladatelného a uživatelsky příjemného, můžeme jen doporučit.

Tomáš Beran

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*