Aprilia Tuono V4 1100 RR

Minulý týden jsme měli v redakci zatím nejsilnější a nejvýkonnější motorku za letošní testování, a to Aprilii Tuono V4 1100 RR, modelový ročník 2022.

Jen krátce úvodem řekneme, že slavné Tuono V4 (podle mnohých nejlepší hypernaked na trhu) nabízí Aprilia ve dvou konfiguracích, a to v testované specifikaci RR a pak v ostřejší a vybavenější verzi Factory. Toto testování pro nás mělo ještě o to zajímavější rozměr v tom, že jsem byl majitelem „Factorky“, a to ročníku 2019 a mohu jednoznačně potvrdit, že to byl nejlepší naháč, a to v přímé konkurenci BMW S 1000 R, SFV4 S a SuperDuka 1290 – možná nebylo Tuono nejostřejší, ale rozhodně s ním byla největší zábava a rozhodně mělo nejlepší zvuk a zátah ve všech částech otáčkového spektra.

Ale zpátky k testovanému kousku. Tento konkrétní model přijiždí v nenápadnější šedo-černé kombinaci a jak hned fotky ukazují, tak také v cestovatelské výbavě. Nebudeme nudit popisem technických parametrů a pojďme rovnou na to, jak jezdí.

Řekneme to hned na začátku. Tohle Tuono necílí na stejnou kategorii jezdců a stejný typ ježdění jako Factory verze. Když si vzpomenu na 2019 (jakkoli upravenou výfukem, mapou a sáním z RSV4), tak to byl divočák. Ostré, sportovní náčiní, které chtělo, aby se za něj pořádně vzalo a poslalo do vinglu za brutálního jekotu, ze kterého člověku vstávaly vlasy na hlavě a adrenalin proudil krví v hektolitrech.

Kdepak. Tohle Tuono na to jde jinak. Má výš posazená řidítka, delší sekundární převod, kufry, užší zadní gumu, měkčí nastavení podvozku, cestovní plexi a mnohem klidnější projev a průběh motoru. Nejdřív jsem to (znaje předchozí Factorku) nechápal, ale ta motorka je vybavená a vybízí k cestování. To by mne na té Factorce ani nenapadlo. Byla to uřvaná bestie, ze které jsem po dvou hodinách vymetání zatáček slézal dobitý a unavený, jakkoli vrcholně sportovně uspokojený. Factorka měla ráda, když se na ni tlačilo, ale tohle RRo to nevyžaduje.

Tato motorka už totiž není klasickým naháčem, se kterým budete brousit kolenem v zatáčkách a mezi které si Tuono V4 zařadíte, ale posouvá se ke sportovnímu cestování. A musím říct, že jí to jde velmi dobře. Třeba projev motoru – Factorka doslova nenáviděla cokoliv pod 4 tisíci. Tohle Tuono to zvládá mnohem lépe. Jasně není to řadový čtyřválec, takže o charakter v podobě hrubšího chodu dole vás „neošidí“, ale nad volnoběhem se chová mnohem způsobněji. Factorka měla nic moc spojku a popojíždět v koloně bylo peklo. Tomohle Tuonu to problém nedělá.

Ostatně i vyšší řidítka krotí choutky na sportování. Víc sedíte na motorce než v motorce. Je tam vyšší plexi a celkově je posaz mnohem méně sportovně-agresivní, ale víc cestovatelský. Musím se přiznat, chvilku mi trvalo, než jsem si na to zvyknul a než jsem si v hlavě přeladil, že tohle není to, na co jsem byl zvyklý.

Opustil jsem tedy známé zatáčky v Dubé a vyrazil s ní víc po cestovatelsku – na rovné první třídy a dálnice. A vedla si tam skvěle. Samozřejmě motor má pořád 175 koní a když zatopíte, práskne do koní. Předjížděcí manévry jsou pořád ta samá pohoda. Bremba krásně brzdí a podvozek dovedně žehlí nedostatky tuzemských silnic. Když jsem na Tuonu něco pocestoval, začalo mi připadat jako konkurent třeba pro BMW S 1000 XR, tzn. z naháče udělaný sportovní cesťák. XRo má sice vyšší zdvihy, ale stejně s ním nikdo do terénu nepojede. Obě motorku mají silný motor, takže to s nimi můžete kdykoliv rozpálit.

Pokud bych to měl shrnout, tak v případě, že hledáte něco rychlejšího a výkonnějšího na cestování, je tato specifikace Tuona zajímavou možností. Pokud chcete tvrdě sportovat, vemte buď Factorku nebo rovnou RSV4.

Závěrem pak jen pár věcí, nad kterými opatrně. Tak za prvé, na Tuono fouká. Je to pořád naháč a i když má cestovní plexi, tak na něj fouká. Jakmile budete chtít přidat tak přes 160, je nutné zalehnout nebo alespoň já se svými 185 cm musel. Za druhé, koncepce V4 je mechanicky hlučnější a ne tak kultivovaná jako třeba R4. To je vlastnost, ne vada. J Samozřejmě EURO5 zase ukouslo něco z divokosti, ale tomuhle Tuonu to právě prospívá. Na „otevřené“ Factorce cestovat nechcete. Na této motorce ano.

Tomáš Beran

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*