
V tomto díle se podíváme na rozsah nároků kupujícího v případě reklamace ojetého vozidla u autobazaru (podnikatele). Jak jsem avizoval v předchozím díle, pokud se jedná o tuto situaci, obsahuje občanský zákoník ještě zvláštní ustanovení týkající se těchto nároků.
V těchto případech se nerozlišuje podstatné nebo nepodstatné porušení povinnosti jako u reklamací spotřebitel vůči spotřebiteli, ale pravidla jsou následující:
- Nároky kupujícího:
Kupující v zásadě může požadovat:
- odstranění vady
- slevu z kupní ceny
- odstoupení od kupní smlouvy.
ad a) Odstranění vady
Odstranění vady je základní nárok, který spočívá v opravě poškozené věci nebo její části (ten druhý případ je u aut nejtypičtější).
ad b) Sleva z kupní ceny
Místo odstranění vady může kupující požadovat slevu z kupní ceny. Výše slevy by měla obvykle odpovídat nákladům na opravu, takže pokud kupující bude uplatňovat tento nárok, měl by z takových obvyklých nákladů vyjít.
ad c) Odstoupení od smlouvy
Kupující může odstoupit od smlouvy v případě:
- neodstranitelné vady a
- odstranitelné vady, která se vyskytla opakovaně nebo pro větší výskyt vad (tj. typicky u třetího opakování téže závady)
- vady, která nebyla odstraněna ve lhůtě 30 dnů od jejího uplatnění (dle zákona o ochraně spotřebitele)
2. Uplatňování vad
Stejně jako u prodeje ojetého auta spotřebitelem spotřebiteli je nutné vadu vždy uplatňovat u prodávajícího a nikde jinde! Kupující nemůže reklamaci uplatnit jinde než u prodávajícího, ledaže prodávající určí v dokladech pro reklamaci (např. záruční list) jinou (bližší) osobu. V takovém případě se uplatňuje u této bližší osoby.
Při reklamaci je zásadní sepsat reklamační protokol, kde je uvedeno:
- kdy došlo k uplatnění reklamace
- v čem spočívá vada
- jaký nárok kupující uplatňuje.
Stejně tak platí, že je důležité si před uplatněním zajistit důkazní materiál, tzn. vadu a její projev objektivně zachytit pro účely případných sporů se servisem, nicméně je současně důležité vadu svépomocí neodstraňovat.
Tomáš Beran
Přidejte odpověď